Seřízení kotoučových brzd na jízdním kole

 

Kotoučové brzdy jsou v současné době nejrozšířenějším systémem nejen na horských a crossových kolech, nyní i na silničních strojích. Seřízení kotoučových brzd je jiné, o něco složitější než u ráfkových brzd. Proto je dobré vědět jak seřídit kotoučové brzdy, aby dobře a spolehlivě fungovaly.

Rozdíly mezi hydraulickými a mechanickými kotoučovkami

Brzdná síla na levnějších mechanických brzdách je přenášena pomocí lanka v bowdenu, je to podobné jako na klasických ráfkových brzdách. I seřízení délky kroku je podobné, stačí pomocí imbusu či seřizovacího šroubu na páce zkrátit - zvětšit vzdálenost mezi kotoučem a destičkami.

Hydraulické brzdy k přenosu brzdné síly používají speciální pevnou hadičku naplněnou minerálním olejem, nebo brzdovou kapalinou. Vzdálenost mezi destičkou a kotoučem zde není třeba nastavovat a seřizovat, kromě vystředění destiček vůči kotouči.

Jak se starat o kotoučové brzdy

Kotoučové brzdy je třeba chránit před nečistou, zvláště před mastnotou. Stačí nešikovně nastříkat řetěz olejem ve spreji a je neštěstí na střeše. Promaštěná soustava kotouč - destičky pak po sobě klouže, brzdný účinek mizí. S mastnotou vám pomůže speciální čistící odmašťovací prostředek, tím kotouč lehce a kvalitně vyčistíte. U promaštěných destiček to je horší, většinou je nutná jejich výměna. Z naši zkušenosti mytí ani jejich obroušení nemá smysl.

           

 obrázek č.1 : destičky s rozpěrnou pružinkou   obrázek č.2 : destičky zajištěné závlačkou         obrázek č.3 : rozevíračem pístků více rozevřeme pístky

Výměna brzdových destiček

Výměnu destiček zvládne i cyklista začátečník, není to raketová věda. Při výměně brzdových destiček postupujte následovně.

  1. Vyndáme přední nebo zadní kolo z rámu.
  2. Oddálíme od sebe pístky rozevíračem pístku, nebo širokým plochým šroubovákem - obrázek č.3. To je třeba udělat, protože nové destičky jsou o dost širší než staré úzké, obrzděné.
  3. Odstraníme závlačku nebo vyšroubujeme pojistný šroub - obrázek č.1 a č.2.
  4. Vyjmeme použité destičky.
  5. Očistíme třmen od případných nečistot.
  6. Vložíme a zajistíme nové destičky - obrázek č.1 a č.2.
  7. Dáme zpět přední nebo zadní kolo.

Vystředění - seřízení brzdového třmene 

Kotouč musí pěkně běžet mezi destičkami, nesmí škrtat o destičky, nesmi být nakřivo vyosen. Jen tak dosáhneme správného brzdného účinku a stejnoměrného opotřebení brzdových destiček. 

  1. povolíme šrouby držící třmen v rámu nebo ve vidlici - obrázek č.6
  2. pevně zmáčkneme brzdovou páku
  3. šrouby pevně dotáhneme - obrázek č.6
  4. zkontrolujeme zde je kotouč přesně v prostředku mezi destičkami - obrázek č.4
  5. zkontrolujeme zda se kotouč nevlní - v případě potřeby ho narovnáme rovnačem kotoučů - obrázek č 5
  6. když se nám zdá, že to není na 100%, zopakujeme to znovu

     

 obrázek č. 4 : vystředěné destičky                   obrázek č. 5 : rovnání kotouče                              č. 6 : povolíme šrouby a vystředíme třmen

Přeprava kola s kotoučovými brzdami

Při přepravě kola v autě je často potřeba sundat přední kolo. To jde krásně jednoduše, ale pak si musíte dát pozor na nechtěné zmáčknutí brzdové páky. Když v třmenu není kotouč a zmáčkneme páku, vyjedou nám pístky příliš ven a nemusí se zcela vrátit. Proto se do třmenu dává plastová vložka, která tomuto nechtěnému problému zabrání. Ta je vždy přiložena u nového kola, nebo je při zakoupení vložená v třmenu. Když tento malý plastový prvek ztratíte, nic se neděje, stačí ho nahradit složeným kartonem.

Pár rad na závěr

Seřízení kotoučových brzd není žádná věda. Stačí být alespoň trochu zručný a mít potřebné nářadí - ožvejkaným imbusem si uděláte jen škodu. Pokud si nevěříte, pokud například někde cákne olej, nebo je potřeba hydraulickou brzdu odvzdušnit, tak raději navštivte odborný servis. Není žádná ostuda svěřit své kolo do rukou profesionálů.

×

Splátková kalkulačka ESSOX

×